Direktlänk till inlägg 15 juni 2013

Att raka eller inte raka, benen.

Av Pernilla - 15 juni 2013 19:28


Jag håller på att utmana mig själv, en utmaning som förhoppningsvis ska pågå hela sommaren om jag orkar.

Jag har gjort slut med rakhyveln. Eller ja, det gjorde jag egentligen för ett par månader sedan men det är först nu jag skriver om det.

 

Efter att ha rakat benen mer eller mindre konstant i ca 15 år har jag nu abrupt slutat och låter det istället gro.

Och det första som slår mig är ångesten som fullständigt kväver mig.

För jag vet med mig att det inte är acceptabelt att som kvinna låta bli att raka kroppen.

Det lärde jag mig redan i 12-13 års åldern. Att vara kvinna är inte längre något en är naturligt, det är något en blir. Något en måste anstränga sig för att vara.

Hår på en kvinna är ju inte "kvinnligt", det spelar ingen roll att en kvinna är full av hårsäckar.

 

Ångest var det jag. Jag jobbar ju på ett ställe där jag kommer i kontakt med rätt mycket människor varje dag och jag går oftast i trekvarts-byxor som visar nedre delen av vaderna och ner till fotlederna. Exponerad hud där, om man tittar riktigt noga kan upptäcka min orakade skam.

I början var jag nästan konstant rädd att någon skulle se och att om de såg skulle kommentera och ifrågasätta. Men sanningen är den att det inte är speciellt många som tänker på att kolla in benen på sina medmänniskor. Och om det är någon som skulle ha upptäckt mina håriga ben så är det ingen som har sagt något.

Men faktum kvarstår att ett par orakade ben innebär så mycket ångest och skam för den som har dem att det ibland kan vara svårt att förstå för andra.

 

Jag försökte förklara för B hur jag känner inför mina egna håriga ben och att andra potentiellt kan se dem/kommentera dem och den djupa ångest detta medför men han förstår inte. "Men om det är så jobbigt varför rakar du dem inte bara då?"

Men det är den enkla vägen och den är jag inte längre intresserad av. Jag vill inte styras av andras åsikter om vad en kvinnlig kropp är. Jag vill bestämma det själv. På mina egna villkor. Snippan växer tex inte ihop bara för att jag har hår på benen, jag blir inte mindre kvinnlig för det.

 

Och om vi ska vara riktigt ärliga här nu, för vems skull rakar du dig? Sug på den frågan ett tag. Min gissning är att väldigt många tillslut kommer komma fram till att det inte var för sin egen skull de började. Jag gjorde det iaf inte och det är det som fått mig att sluta raka mig både här och där, för JAG mår inte dåligt av mitt eget hår, jag störs inte av det, jag märker det faktiskt knappt.

(Varför började du raka dig? Och varför gör du det fortfarande? ) Och visst kan jag hålla med om att ett par nyrakade ben kan vara väldigt mysiga, helst i en renbäddad säng men there´s a bigger picture.

Jag slutade/slutar också raka mig för att kunna vara ett exempel för yngre tjejer, för att visa att det är okej att ha hår och att det inte är något att skämmas över. (även om jag kämpar lite med den biten själv just nu i fråga om benen)

Armhålorna har jag tex inte rakat på typ 2 år och jag trivs alldeles ypperligt med min mjuka lilla tuss under armen.

 

 

Jag önskar att det hade funnits en vuxen där i början av tonåren som hade kunnat berätta för mig att jag inte behövde raka mig. Att det var okej att vara naturlig och peppat mig till att våga gå min egen väg för det är så lätt att som ung bara följa strömmen utan att ifrågasätta sina egna handlingar. Tänk om jag aldrig hade börjat raka benen. Då hade de inte sett ut som de gör nu när jag låter håret växa ut. Och jag antar att det är det som gör att man gärna fortsätter att raka benen också eftersom att håret blir mörkare och grövre ju mer man rakar. En ond cirkel skulle man kanske kunna säga.

 

Gör dig själv tjänsten och fundera länge och hårt på varför du rakar dig, varför du började och varför du fortsätter. (och självklart är det okej att raka sig, det är ju upp till var och en. Min tanke var bara att få dig att analysera dina egna handlingar och tankar kring rakning)

 

Löv!   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

kackmarie

16 juni 2013 10:45

Att jag började raka mig vet jag egentligen inte anledningen till. Om det var jag själv som ville eller mer som press att göra det. Men jag älskar känslan av att ha Lena Ben. Därav har jag fortsatt o känner mig ofräsch om jag har dom orakade. Men alla får vi ju göra som vi vill själva. Jag stör mig knappast på om andra inte rakar sig. Det är ju hur man känner själv.

Svar: Anledningen till att jag inte vill skriva om hela handlingen i bloggen är som jag skrev tidigare där. Att jag är rädd att det finns såna som gottar sig i mitt elände. Ingen aning vilka som läser. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 26 februari 2019 08:27

  Efter 8 år på bloggplatsen har jag bestämt mig för att byta bloggportal till blogg.se Det beror mest på att bloggplatsen fortfarande använder sig av flash och att datorerna hemma har blivit lite för moderna för adobe. :P   Så nu kommer jag ...

Av Pernilla - 24 februari 2019 15:36

Long time no see. Jag vet inte ens vad jag vill med det här längre eller hur jag egentligen tänker om det men jag försöker en gång till och kanske att det blir väldigt sporadiskt eller att jag kanske lyckas hitta gnistan igen så att det blir lite m...

Av Pernilla - 5 september 2017 16:19

Islänningen Kalle.       TInkern/Irish coben Annie.           Annie med dottern Vilja.       Ursöta lilla Vilja.           Vilja och Caroline.      ...

Av Pernilla - 7 juni 2017 21:03

       

Av Pernilla - 9 december 2016 17:36

                 

Skapa flashcards