Alla inlägg under april 2012

Av Pernilla - 30 april 2012 11:17


Alltså jag måste ju vara Sveriges största fjant. 

Jag har precis ringt på en bur i Vika och inte för att det tog lika lång tid som det har gjort förut att pressa ner den lilla "ring"- knappen (inte ens i närheten) så slår magen knutar på sig och hjärtat ökar takten. 

Vad är det med mig och kontakt med okända människor över telefon som inte funkar? Vad är det jag är rädd för?

Det gick ju hur bra som helst och samtalet flöt på fint men ändå.. 

Nu i efterhand känner jag mig lite vimmelkantig och så tömd på energi att jag skulle kunna lägga mig ner och dö en skvätt. Men samtidigt är jag lite stolt över mig själv och dessutom väldigt glad då jag både klarade det och att buren fans kvar!

Dagen skulle nog inte kunna bli mkt bättre nu!

Nu slipper jag nöta på pappa och farfar om att jag vill ha voljären till lägenheten i sommar för nu kan de vara ute i denna! Och även om den inte kommer upp i samma storlek som voljären i utrymme kommer de iag kunna flaxa runt lite och suga i sig en massa D-vitamin iaf. Tjoho!


B har en våg här som jag inte riktigt kommer överens med.. 

När jag vägde mig hemma hos mamma sist vägde jag ett visst antal kg och när jag ställde mig på vågen här vägde jag +2kg. Så antingen visar någon av dem fel och jag är tjockare än vad jag trott eller så har jag gått upp 2 kg trots att jag hållt dieten och promenerat en MASSA när Bazooka var hos mig.. så hur är det? Det går inte riktigt ihop för mig och ja, jag vet att man kan gå upp lite i vatten.. men iaf.

Den dagen var inte nådig och jag ville skita i alltihopa och bara stoppa i mig en massa onyttigt!

Därför bestämmer jag mig för att lita på mammas våg, den visade ju mindre. :P



Av Pernilla - 28 april 2012 16:07


Nu sitter jag (tro det eller ej) i Vinäs. 

Här har jag inte varit på riktigt på mer än 3 månader, sen jag flyttade vill säga. 


Vaknade redan klockan åtta och satte igång med lite sysslor som att städa fågelburen innan pappa och Fia kom förbi en sväng efter 9 då vi bokade biljetter till Stefan och Kristers "Campa i klaveret" som ska gå på Vallarna i sommar.

Kort efter att de åka igen kom svärmor förbi och plockade upp oss med tillhörande packning och vi åkte mot Orsa där vi gick igenom den minimala marknaden innan vi hamnade på källar cefeét (?) där vi blev bjudna på varsin rostbiffssallad innan vi fortsatte mot Mora och Ica Maxi.

Handlade och fortsatte sedan ut till Vinäs.. 


Jag kan med säkerhet säga att karln inte dammsugit mer än 1 gång sedan jag flyttade. Hur handfatet och toalettstolen såg ut ska vi inte ens tala om.. nu såhär i efterhand ångrar jag att jag inte tog bilder så att jag kunde visa förfallet som blev efter att jag flyttat.

Kan inte karlar ta hand om sig själva och sitt eget hem? Måste de ha någon som står och pekar på alla fel för att de ska kunna se och göra något åt det? (nu generaliserar jag såklart) De kan väl inte vara så förståndsbefriade av naturen? Det kan väl inte vara möjligt? Är de hjälplösa varelser?

(När jag flyttade tog jag ju med mig dammsugaren men iaf.. hur svårt kan det vara att köpa en?)


Så nu har "vi" börjat städa lite och när jag skriver vi så är det såklart jag som har gjort det medan han har plockat in maten i kylskåpet, diskat pyttelite och rensat ur gamla burkar med kladd ur kylskåpet. 

Jag har begravt alla döda blommor, slängt en massa skit och plockat ihop en massa grejer, vädrat hela lägenheten och sitter i skrivande stund och väntar på att svärfar ska komma förbi med både en dammsugare, mopp och skurhink plus en madrass som jag kan sova på då det fortfarande inte finns någon säng. 


Trots allt så känns det ganska trevligt med en liten mini-semester! :P

När B jobbar ska jag spela en massa Sims samt titta på serier och film! Det finns ju riktigt internet här så nu kan man ladda utav bara faan. ^^ 


På måndag ska jag ringa på en annons på blocket om en jättestor fågelbur, den finns t.o.m här i Mora så det kunde ju inte vara bättre. Hoppas verkligen den finns kvar då annonsen är lite gammal.. 

Har känt att det inte är någon idé att släpa den jättestora voljären som farfar byggde till lägenheten.. planerar ju inte att bo där i all evig tid så det får bli ett senare projekt. Men eftersom att jag fortfarande vill att fåglarna ska få möjlighet att bo ute i sommar så hoppas jag att det kan bli den här! Den skulle även bli den fortsatta "inneburen". 


nu håller B på med tacofärs så vi ska väl äta här om en stund.. 


hörs!

Av Pernilla - 26 april 2012 06:52


Hunden har fuckat upp min dygnsrytm. Fast att han åkte igår vaknar jag ändå 05.50 Hur är det jysst på för vis? -.-'


Såg på mitt chema att jag inte jobbar lör o sön denhär veckan då jag och M tydligen bytt, ska ju jobba för henne i slutet av Maj så det blir fint. Inte världens bästa lön men.. jaja jag klarar mig... väl,

Funderar därför i nuet att dra iväg till Mora med B några dagar på lite weekend mitt i veckan. ^^ Blir nog najs. Spela lite Sims å sådär. :P haha.


Jobbar 10-19.30 idag och ska nu titta på lite once upon a time och hoppas på att jag blir trött igen så att jag iaf kan sova 1 timme till innan det är dags att gå upp.

Det känns faktiskt ganska skönt att vara uppe med tuppen. Altandörren jag har i sovrummet står öppen och släpper in lite fuktig, sval luft och det känns fint.


Myyyys.

Av Pernilla - 23 april 2012 20:50


Dagen började lite efter 8 då vi gick upp för den första promenaden för dagen.

Kom in igen och gjorde lite frukost som jag klämde i mig innan vi kröp ner i sängen igen och jag fortsatte läsa.

Var ut en gång till och hann innan det äta två ggr till.. -.-' Gulasch- rest och LCHF- pannkakor med hallon och grädde.

Gick ut vid 16.45 för långpromenad bort längs järnvägen förbi sågen, över "sågbron" och vidare runt förbi sopstationen där vi stötte på chefen med hund.

Gick inge vidare.. de nosade på varandra i någon sekund innan man riktigt kunde se hur de stelnade och gjorde ett litet "utfall" mot varandra. Det gick ju bra, det var nog egentligen inte på allvar för det var ingen som bet den andre. Men det räckte iaf för att vi skulle skiljas och vi fortsatte längt grusvägen innan vi kom ut på storavägen och fortsatte mot Näcken där vi genade över gräsmattan, över lilla bron och sedan gick vi längs stranden innan vi tog lilla järnvägsbron och sen var vi hemma.


 

Sågen.


Då när vi kommit hem blev magen hungrig ännu en gång och jag satte igång med att göra lite kycklingklubbor med massa kryddor.

Har sedan dess mest legat i sängen och läst en massa om man bortser från en liten paus då jag tittade på "The killing" (hohoho Joel Kinnaman ^^)

Nu känns det som om magen är hungrig igen.. vad är problemet? Känner mig rätt trött också och ser framemot när sista pinkrundan är avklarad så att man får sova någon gång.


Bazooka alldeles innan "sågbron". 


Hunden ligger för tillfället mellan benen på mig och snarkar så sött. Emellanåt när fåglarna lyckas föra lite liv i buren vaknar han till och skäller lite dovt. Snutten!


Neej mat vare ja! ;P

Av Pernilla - 23 april 2012 09:05


Ungefär 08.09 väckte hunden mig och tyckte att det var dags att gå ut och lätta på trycket. Vi trotsade regnet och gav oss iväg på en 30 minuters morgonpromenad. Det känns så fint efteråt då man inte är sådär jätteglad att behöva knata ut i regnet vid den tiden. :P


Så nu är det myshäng på sängen och snart borde jag nog gå och se om jag kan hitta någon frukost för jag börjar bli hungrig. Senare idag vet jag inte vad det blir.. ingenting antar jag. I morgon kommer B och jag längtar!


 

HAHAHA!!

Av Pernilla - 21 april 2012 17:05


Jag vet inte vad jag ska skriva..

Jag har direkt inget att berätta men en uppdatering känns nödvändig. Iaf från min sida.

Igår kväll satt vi uppe lääänge och tittade på film, ungefär till kl 2 och strax efter det gick vi på en pinkrunda med hunden och sedan föll jag i säng.

Lyckades sova till 10.30 typ och även om klockan var mkt så sov jag ju inte länge.. -.-'

Inte så länge som jag hade velat iaf, men hunden måste ut så det var väl bara att kliva upp.


Sitter nu och väntar på att pappa som varit i Norge tills idag ska komma så att vi kan äta en skvätt. Pizza för dem och LCHF- hamburgare för mig. Skitbra.

Om lillasyster åker idag ska jag nog bara dega i fåtöljen hela kvällen och förmodligen titta på massa serier plus kanske Erin Brockovich som jag nyligen unnat mig. ^^


Det är ganska skönt att ha hunden här emellanåt.. det är ju skönt att man får komma ut och röra sig så pass mycket som man gör, men ibland vill jag vara själv och inte behöva fundera på honom och hans behov. Jag skulle vilja kunna ligga i sängen en hel dag och bara läsa utan att behöve tänka på nästan promenad för att han behöver tömma blåsan.. katt kanske vore nåt för mig? Det är nog den sömnbefriade Pernillan som sitter här och skriver just nu för hund ska jag ha. Nån gång..


hörs!

Av Pernilla - 20 april 2012 14:00


Hehe. idag är det fredag och eftersom att det är fredag, lillasyster är här, B inte är här och för att jag är värd det efter alla promenaderna den senaste veckan så moffar jag godis. Ja okej det är bara en massa ursäkter pga min dåliga karaktär men jag vill ha idag. Okej!? ;P


Har inte skrivit på ett par dagar av den enkla anledningen att jag inte orkat. Jag har varit skit-trött. Senast igår påpekade min kära B att jag var alldeles blå under ögonen. Ja men det är å andra sidan inte så konstigt när man har en hund som är som ett barn. Man går upp 7 på morgonen (om inte tidigare) för den första pinkpromenaden och efter den har jag blivit såpass pigg att jag inte kan somna om igen.. Han behöver konstant sällskap, ska helst ligga alldeles pressad mot en både på natten och på dagen när man av någon händelse ligger i sängen och tar det lite lugnt. Han gnäller så fort man går in på toaletten och drar igen dörren om sig för att man vill vara ifred.. ja ska jag forsätta? Man är aldrig ensam. Och nog för att jag gillar honom men det är väldigt ovant när man annars nästan alltid är ensam och bara behöver bry sig i sin egen skit.

Jag vill ha hund men det skulle aldrig falla mig in att skaffa en sån hund. Vad tänker man då? ;P


Nu blire nog snart lite matlagning och sen får vi väl se om jag lyckas övertala Fia om att se på någon film.


Smell ya later!

Av Pernilla - 18 april 2012 12:21


Idag gick jag återigen upp kl 7 och tog med vovven på första pinkrundan innan vi hamnade i fåtöljerna i vardagsrummet framför tv´n med frukostpizza. (rest från igår)

Gick någon timme senare ut på gården en stund och satte fast honom i en lååång spårlina så att han fick jaga lite pinnar och bollar innan vi satte oss i solen en stund, jag med en bok och han knastrandes på ett grisöra.


 

Vi gick tillslut in igen och tittade lite mer på tv innan klockan blev 10.30 och vi tog en tur mot och runt Näset på ganska precis 70 minuter. Riktigt skönt i det fina vädret!

Måste också berätta lite om Bazooka..

Han är alltså en Tysk Jakt-terrier på 5 år och okastrerad med allt vad det innebär. Det här är inte en hund man skaffar om man verkligen inte tänkt jaga med den. Det är med andra ord ingen bra sällskapshund för lugna stunder och promenader. Han är både högt och lågt samtidigt och som jag tror, väääldigt understimulerad. Han är inte en hund som nöjer sig med en 30 minuters promenad om dagen (bortsett från pinkrundor) utan han behöver verkligen utmanas och bli uttröttad. Han kräver mycket tid och engagemang.

Jag har ingen aning om hur han är tillsammans med andra hundar då jag uppfattat att han inte umgåtts med andra hundar någon gång.. Han har ingen hyfs öht även om han lugnat ner sig en aning de senaste året.


Så nu efter 70 minuters promenaden ligger han nere i fotändan mellan benen på mig och sover. Och det är skönt! Han vill/kan inte vara ensam.. det har vart ett himla daltande med honom.. Men igår när jag var ner på Oreboden för att hämta ett paket som kommit till mig band jag fast honom utanför och gick in. Han sa inte ett ljud! Vilken fröjd! Han var så duktig!


Men det jag egentligen skulle berätta var att i förrgår när jag och Fia gick den kortare vändan runt Näset med honom så kom vi förbi en gård där en schäfer satt uppbunden. Denna hund började såklart genast skälla när vi närmade oss och Bazooka gjorde som han alltid gör när han möter eller ser en annan hund. Gnääääll, piiip, skriiik, gläffs, tjuuuut, draaaa i kopplet och försöka komma över på andra sidan vägen, lite mer skriiik och piiip. Och tro mig, den här hunden skriker rätt ut oftast när han ser en annan hund, skriker som om man håller på och slår ihjäl honom. Jag tror ju att det handlar om att han så gärna vill komma fram och nosa på den andra hunden men då jag inte vet hur han är med andra hundar så är det inget som jag vågat än.


Iaf, idag när vi gick den långa vägen runt Näset kom vi fram till den här gården igen och samma schäfer satt ute i rep idag också och började som igår att skälla när vi närmade oss. Bazooka kunde inte se den än men började få bråttom och drog således lite i kopplet.

När vi kom närmare blockade jag honom flera gånger och ryckte till i kopplet så att han skulle fatta att det inte var okej att bete sig så. Det kom två gnäll och jag stannade med honom och böjde mig ner för att stirra lite på honom vilket fick honom att bara strunta i den andra hunden och gå snällt efter vägen igen.(!!) Det har ALDRIG hänt förut! Då kände jag mig lite som en stolt fotbollsmamma! Den andra hunden skällde och skällde men han bara fortsatte gå framåt! Såå duktig!

Jag förstår ju att det fortfarande kommer vara en annan sak när vi möter en annan hund som kommer gående efter vägen men det kändes ändå som en liten vinst.


Han har många problem med det är ändå saker som det går att göra något åt. Ett annat problem är att man inte kan ta av honom saker. Ligger han och tuggar på ett ben och du försöker ta det från honom så vänder han bort huvudet, morrar och visar tänderna lite. Han är dessutom lite rädd om sin mat. Och det är ett jobbigt problem och ett farligt. Det finns så mycket som den där hunden behöver lära sig..


 

Igår tittade vi på änderna och igårkväll stod han på köksbordet och tittade på rådjuren som var inne på grannens gård och tuggade på knopparna i träden.


Nu blir det helt lugnt till Fia kommer hem igen och sen blir det väl en kortare pinkrunda igen. Men nu känner jag att jag inte orkar så mkt mer förtillfället.

Har tänkt att vi ska föröka cykla med honom någon dag också så att han får springa av sig lite.. hoppas bara att han inte springer ut i vägen om han ser en annan hund.. det kan ju blir lite farligt. :P

Det ska nog gå bra, han behöver nog bara få respekt för cykeln först!


Hejsvej

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards