Direktlänk till inlägg 27 mars 2012

Det här med genus.

Av Pernilla - 27 mars 2012 23:08


Jag har lite svårt att förstå varför inte fler hajjat grejen med genus..? Jag förstår ju att det inte kommer hända fort för att alla inte är redo att öppna ögonen för möjligheterna än men jag bara hoppas och hoppas att fler upptäcker allt bra med det inom en ganska snar framtid. För barnens skull.


Genus handlar ju om att barn tillåts utveckla egenskaper och intressen oberoende av sin könsroll. Det handlar inte om att begränsa och förbjuda utan att öppna upp och ge fler möjligheter för att utvecklas till egna individer, fria individer.

Genus handlar om att barn, flicka som pojke ska tillåtas ett bredare urval av kläder, leksaker, färger och personlighetsdrag än de som följer med de snäva könsrollerna som infekterar dagens samhälle.


http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2011/may/en-grundkurs-i-genusmedvetenhet-konsroller.html Lätt att förstå. Läs!


En bok som jag tycker alla som har barn eller som funderar på att skaffa barn borde läsa: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197640115

Det som är lite dumt är det höga priset, annars hade jag nog köpt ett exemplar åt varenda jävel jag känner! Men den är lätt värd varenda krona! (jag äger den själva om det inte framgått)


Jag ser verkligen fram emot att få barn en dag! Och förut brukade jag oroa mig över att få en flicka eftersom att jag vet vilka förväntningar och krav som väntar på henne men det är jag inte längre. Nu längtar jag bara!
Och f.ö så tycker jag inte att föräldrar som inte anammar genus är dåliga föräldrar, men jag tror att det finns mycket att lära och förstå för alla.

Som avslut vill jag bara säga att rosa inte är en "tjej-färg", det är en FÄRG som vilken annan färg som helst som kan användas av alla och envar!

Peace!


 
 
kackmarie

kackmarie

28 mars 2012 11:41

Jag vet inte vad jag ska tycka om sånt där riktigt. Vad gäller kläder så skulle jag aldrig välja att sätta på Ted en rosa tröja tex. Skulle han själv däremot vilja ha en rosa tröja när han kan välja själv så skulle han självklart få ha det. Lika så med leksaker. Skulle han vilja leka med dockor så skulle jag låta honom göra det. Medans jag vet såna som inte skulle tillåta det. Jag är för att barnen själva ska få lära sig o tycka som dom vill o så. Inte att man ska prägla barnet vad man själv tycker.

http://mariekack.blogg.se

 
kackmarie

kackmarie

29 mars 2012 09:21

Svar: Nej det stämmer bra att han inte har rosa kläder hemma. Det enda jag skulle kunna tänka mig o köpa är väl en rosa t shirt. Sånt kan faktiskt vara snyggt. Sen när han börjar på dagis o blir större kanske han kommer börja o se o tycka mer själv. :) Vad gäller docka så har vi ingen hemma just nu. Men ska köpa en. Det tänkte jag på när han var inne på operation. Där fanns en docka som han tyckte var intressant så en sån ska jag införskaffa :)

http://mariekack.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 26 februari 2019 08:27

  Efter 8 år på bloggplatsen har jag bestämt mig för att byta bloggportal till blogg.se Det beror mest på att bloggplatsen fortfarande använder sig av flash och att datorerna hemma har blivit lite för moderna för adobe. :P   Så nu kommer jag ...

Av Pernilla - 24 februari 2019 15:36

Long time no see. Jag vet inte ens vad jag vill med det här längre eller hur jag egentligen tänker om det men jag försöker en gång till och kanske att det blir väldigt sporadiskt eller att jag kanske lyckas hitta gnistan igen så att det blir lite m...

Av Pernilla - 5 september 2017 16:19

Islänningen Kalle.       TInkern/Irish coben Annie.           Annie med dottern Vilja.       Ursöta lilla Vilja.           Vilja och Caroline.      ...

Av Pernilla - 7 juni 2017 21:03

       

Av Pernilla - 9 december 2016 17:36

                 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards