Alla inlägg den 10 mars 2016

Av Pernilla - 10 mars 2016 23:09


Idag har vart en riktigt bra dag! Jag har inte haft så roligt på länge. Det började redan igår med lite goda nyheter angående bilen. Anledningen till att bromsen legat på bak på vänster var för att det var rost mellan överföringen från vajer till belägg. Ingen dyr historia alltså enligt mekanikern. Han ville gärna titta på den högra sidan också bara för att se så att det inte var något där också och i morgon får jag nog höra hur det såg ut även där. Så om allt går som jag vill att det ska så har jag med stor sannolikhet tillbaka bilen i helgen! Det ska bli skönt! Det går otroligt fort att vänja sig vid att ha bil och att kunna komma och gå som en vill istället för att vara beroende av någon annan som ska skjutsa en. Men det var igår det! Åter till idag!

 

Det hela började med att jag blev upplockad av C och L strax efter kl 11 på förmiddagen. Tillsammans åkte vi mot Rättvik där vi skulle hem till E på lite kycklinggryta-lunch.! Så gott! Vi hade trevligt och pratade och skrattade en massa medan vi åt (som vi brukar alltså).

När klockan närmade sig 14 (om jag inte missminner mig) tackade vi för oss och hoppade in i bilen igen och åkte ut till ett ställe vid industriområdet som jag inte kommer ihåg vad det heter och där köpte C med sig några balar spån innan vi for tillbaka mot Furudal.

Ett snabbstopp hemma hos C där jag som vanligt blev pussad på av Hugo, byte av skor och kläder hoppade vi in i nästa bil och for ut mot Östansjö för att göra ett pass i ladugården. C och L har varit ansvariga över gården några dagar och nu fick jag alltså följa med och hjälpa till! Som jag har längtat efter att få göra det!

 

 

L sprider ut ensilage på "matbordet"

 

Jag fick börja med att skrapa bajs och det ska erkännas att det var lite läskigt att gå in bakom de väldigt stora kossorna (de ser ju inte så stora ut när de står ute i en hage!!) som svischade med svansarna och trampade med klövarna. Jag kan ju bara tänka mig vilken kraft det är i en spark från en stor ko. Men det gick bra och därefter blev det lite utfodring till de större kalvarna samt bajsskrapning hos kvigorna som hade egna hus. In till hönsen och kolla läget, plocka två ägg de hade hunnit lägga och så in i stora ladugården igen och upp på "sädesförrådet" (vet inte vad jag annars ska kalla det..) .

Utfodra korna med lite säd och "knoppar", det liknade pellets av nåt slag. In till oxarna och skrapa hos dem samt mata. Skrapa lite mera bajs hos korna innan vi for upp på höskullen och skrapade ner en massa hö till oxarna.

 

 

Ut till hästarna i hagen och ta ut dem för lite borstning och kratsning av hovar, lite mys och äppelgottis.

 

 

Från vänster: Ellie (Tinker/Irishcob), Kalle (Islänning) och Annie (Tinker/Irishcob).

Också minishettisarna Deci och Alvin.

 

Tillbaka till ladugården och skrapa lite mer bajs innan det var dags att ge de minsta kalvarna fingervarm mjölk. Det lät såå gott när de sög i sig mjölken!

 

 

Fjällko-kalv! Så himla sööt!

 

Det var så roligt att få vara med! Lukten vänjde jag mig vid ganska snabbt och tänkte inte ens på den förrän B kom och hämtade mig vid 17.30 tiden och sa att jag luktade laggård. :P

Att vara bonde är verkligen att jobba på riktigt. Så jäkla häftigt och jag känner mig så ödmjuk inför att M gör allt det här jobbet själv vanligtvis. Det är så här jag skulle vilja jobba. Med kroppen, med djur, ute i friska luften. Bli trött i kropp och knopp och känna att jag har bidragit med något på riktigt. Trängas med små kalvar som ska suga på kläderna när en ställer sig nära, oxarna som slickar på en med sandpapperssträv tunga, sådär så att det precis är på gränsen att göra ont. Korna som nyfiket nosar och inte riktigt vågar bli klappade eftersom att de inte känner en än. Jag skulle inte ha något emot att få vara piga emellanåt! I mitt nästa liv ska jag bli bonde! :D

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards