Alla inlägg den 6 maj 2015

Av Pernilla - 6 maj 2015 12:28


Länkade ju till den där braiga sidan med en massa grejer till djur som finns i trädgården och när jag tänkte på ekorren så kom jag på att jag ju har en del nötter, frön och kärnor i köksskåpet så foderautomat till ekorre eller inte så kan jag ju iaf slänga ihop lite jysst käk till henom.

Sagt och gjort så nu hoppas jag bara att hen ska komma på återbesök och gilla krubbet!

 

 

Valnötter, hasselnötskärnor, någon sötmandel, pumpafrön, solrosfrön, någon cashew och lite havre.

 

Kan ju inte låta bli att vara på den där sidan heller och fantisera om alla fågelholkar i lera som jag ska spika upp överallt, eller insektshuset där (förhoppningsvis) en massa fina fjärilar ska vilja övervintra och bo.

Funderar på ett kombinationshus för fjärilar och solitärbin. Jag måste ha det däringa huset nu!

Av Pernilla - 6 maj 2015 09:17


Drog alldeles nyss upp persiennen i sovrummet och ser att ekorren sitter i burken med solrosfrön och smaskar som hen brukar.
Det regnar här idag och har nog gjort det hela natten så korren såg ganska "dränkt" ut med öronen nästan klistrade mot huvudet och den annars fluffiga rumpan alldenes blöt och ioordning. 
Iaf så satt korren där och mumsade, rätt som det var springer den ut på gräsmattan bakom husväggen och är borta i kanske 10 sekunder innan hen dundrar upp tillbaka på altanen och ner i burken.

Sådär fortsätter det en stund och jag kan inte hjälpa att fundera på vad tusan den håller på med?!

3 solrosfrön och sen springer den iväg. Fram och tillbaks.

Så jag förflyttar mig in i vardagsrumsfönstret för att kunna se vad som pågår. I burken och sedan iväg.

Eftersom att den är blöt och det förmodligen fastnar skräp på den då den sitter i burken så springer den iväg ut på gräsmattan igen och sen gnuggar den hela ansiktet och de små framtassarna i det blöta gräset för att tvätta sig.

Jag small nästan av så söt den var när den försökte få bort smulor och skalrester från kroppen!

Och även om den inte är så jätterädd för oss längre när vi står i fönstret och kikar på den så ville jag inte dra fram kameran för att fota den ifall att den skulle bli så rädd att den inte vill komma tillbaka hit.

Den är nämligen här ganska ofta både på vintern och på våren för att smaska i sig diverse frön och ibland t.o.m svål om det finns.

Längtar så in i norden tills vi har ett hus och jag kan köpa en riktig "ekorrmatare" med frön som den ska ha och sätta upp på ett träd.

Likaså vill jag fylla trädgården med fågelholkar, "insektshus" och en massa fjärilsvänliga blommor och liknande!Finns en sån himla bra sida som jag kommer hänga på alltför ofta kan jag tänka mig.. :P  http://www.vivara.se/shop


Idag jobbar jag kväll och har sedan två dagar ledigt! Wonderful! Ha det bra!

Skapa flashcards