Alla inlägg den 18 januari 2013

Av Pernilla - 18 januari 2013 22:48


Ibland blir man så glad på mänskligheten, helst när man nästan tappat hoppet om att det finns godhjärtade människor där ute i den allt mörkare världen.

 

Det var in en småbarnsmor och handlade idag när jag jobbade, hon kom fram till kassan när hon var klar och lassade upp varorna. När hon sedan stoppar i kortet för att betala medges inte köpet och lite småstressad springer hon ut med det lilla barnet i famnen till bilen för att se efter om hon har några lösa pengar undanstoppade där.

Hon kommer tillbaka in igen och det saknas 7 kronor, 7 ynka kronor. Bakom henne ställer sig en lastbilschaufför i kön som bara utgör honom, henne och barnet hon har på höften. Jag kan se på henne att hon börjar bli stressad så där som folk brukar bli när det krånglar och det finns fler i kön än de själva. Med barnet på armen ser hon över sakerna hon lagt på bandet och säger att hon ska ta bort något så att hon har råd men jag säger att det inte behövs, jag kan sätta upp de 7 kronorna så kan hon betala det senare.

Lastbilschauffören stiger då lite närmre precis när jag har skrivit ut kreditkvittot och frågar hur mycket det är som saknas och när han får reda på att det är de ynka kronorna säger han vänligt att han gärna lägger till dem. Den unga kvinnan nekar givetvis men han är vänlig och bestämd, han vill gärna hjälpa henne, det är ju en skitsumma det handlar om så han river bort kreditkvittot och säger till mig att lägga på 7 kronor på sitt eget köp. Hon tackar och tackar honom gång på gång och han ler och säger att det inte är några problem alls. "Nästa gång kan det vara jag"säger han.

 

Hur kan det vara möjligt att det finns sådana människor? Som utan tvekan kliver in och hjälper en annan som hen aldrig sett förut, en total främling?

Jag blev så varm i hjärtat av hans handling att jag hade kunnat gråta där och då.

Tänk att det faktiskt finns sådana människor!

Det är helt fantastiskt och jag får åter ett litet hopp om världen, att det kanske inte är alldeles kört.!

 

Hade du om du ska vara helt ärlig mot dig själv klivit in och hjälpt en komplett främling som var några kronor kort när du står i kön på Ica?

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards