Alla inlägg den 27 mars 2012

Av Pernilla - 27 mars 2012 23:08


Jag har lite svårt att förstå varför inte fler hajjat grejen med genus..? Jag förstår ju att det inte kommer hända fort för att alla inte är redo att öppna ögonen för möjligheterna än men jag bara hoppas och hoppas att fler upptäcker allt bra med det inom en ganska snar framtid. För barnens skull.


Genus handlar ju om att barn tillåts utveckla egenskaper och intressen oberoende av sin könsroll. Det handlar inte om att begränsa och förbjuda utan att öppna upp och ge fler möjligheter för att utvecklas till egna individer, fria individer.

Genus handlar om att barn, flicka som pojke ska tillåtas ett bredare urval av kläder, leksaker, färger och personlighetsdrag än de som följer med de snäva könsrollerna som infekterar dagens samhälle.


http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2011/may/en-grundkurs-i-genusmedvetenhet-konsroller.html Lätt att förstå. Läs!


En bok som jag tycker alla som har barn eller som funderar på att skaffa barn borde läsa: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197640115

Det som är lite dumt är det höga priset, annars hade jag nog köpt ett exemplar åt varenda jävel jag känner! Men den är lätt värd varenda krona! (jag äger den själva om det inte framgått)


Jag ser verkligen fram emot att få barn en dag! Och förut brukade jag oroa mig över att få en flicka eftersom att jag vet vilka förväntningar och krav som väntar på henne men det är jag inte längre. Nu längtar jag bara!
Och f.ö så tycker jag inte att föräldrar som inte anammar genus är dåliga föräldrar, men jag tror att det finns mycket att lära och förstå för alla.

Som avslut vill jag bara säga att rosa inte är en "tjej-färg", det är en FÄRG som vilken annan färg som helst som kan användas av alla och envar!

Peace!


Av Pernilla - 27 mars 2012 12:57


Idag är jag ledig och lyckades ligga kvar och sova i sängen till ungefär 10.15, otroligt nice. Eftersom det regnat och varit mulet var det ovanligt mörkt i sovrummet så jag gissar på att det var därför jag kunde sova så länge och så ostört av fåglarna. ^^

Gick upp strax efter det och kände en sådan ofantlig lust till att åka på en utflykt eller nåt så jag hörde av mig till Emma och så hoppade jag upp på cykeln och åkte hem till henne. Så nu har vi bestämt att vi ska åka till Mora och handla lite efter att hon uträttat ett ärende.

Blir najs. Funderar på att åka ut till Jysk och köpa ett väldigt billigt café-set som jag kan ha ute på framsidan, eller kanske på altanen så länge tills jag lyckats jobba ihop mer pengar så att jag har råd att köpa en riktig grupp att ha där. För alla lata, varma, sena sommarkvällar alltså. :D

Igår nynnade B på en Britney Spears låt och idag kan jag inte låta bli att lyssna igenom en best of skiva med henne.. ;P Hon var ju faktiskt inte så dålig när det väl begav sig för ett par år sedan. Väldigt trallvänligt. :P haha.

Imorgon jobbar jag och sen jobbar jag ända till på måndagkväll nästa vecka. Och sen har jag tre dagar till den veckan.. kommer bli fint i pungen!


Smell ya later!

Skapa flashcards